Skip links

Google Analytics 4: Всичко, което трябва да знаеш

Тази статия е САМО с обобщена информация за всичко, което трябва да знате за GA4.

През месец Март тази година (2022) от Google обявиха, че Universal Analytics спира да обработва данни през месец Юли 2023 година.

Това породи доста недоволство в много маркетолози по света, защото това означава използването на Google Analytics 4 – „модерния universal“.

В тази статия ще се запознаете повече с причините за спирането на UA, сменянето му с GA4 и какво означава това за теб като маркетолог и като собтсвеник на бизнес.

Защо Google искат да заменят Universal Analytics?

Univeral Analytics е средство, което за много бизнеси е ключово, защото там се съдържат всички данни от началото на маркетинг процеса им до сега. Освен това, GA4 му липсват много от готовите функции и отчети, които един маркетолог ползва на ежедневна база.

Защо тогава Google го заменят? Причините, за които е известно са няколко:

  • модела на измерване на GA4 в сравнение с този на Universal Analytics
  • интернет без бисквитки
  • политиките за данните на потребителите

Ще разгледаме всяко едно по отделно.

Модел на измерване на данни

Старият метод на измерване на данни от потребителя е чрез „сесии“. Обяснено на непрограмистки език, това означава, че когато потребител влезе на сайт, то започва да му тече сесията, а действията на потребителите са се засичали с cookies.

Тоест, ако потребител натисне на видео 3 пъти, то го считало, като 1 конверсия.

Този модел, обаче е остарял и не е предвиден за начина, по който модерните сайтове работят.

За справяне с проблема, GA4 използва „събития“, за да следи какво прави потребител на една страница.

Всяко действие се счита за събитие, като например: „scroll“, „pageview“, „click“, „file_download“ и т.н, като всяко от тях си имат параметри.

По този начин, маркетинг отделите могат да вадят по-прецизни репорти, в които могат да следят всяко действие, което потребител е направил.

Интернет без бисквитки

Темата е обширна, но най-просто казано, Google обявиха, че до 2023 година искат да спрат използването на „бисквитки“.

„…днес изрично заявяваме, че след като бисквитките на трети страни бъдат премахнати, няма да създаваме алтернативни идентификатори за проследяване на потребителите, докато сърфират в мрежата, нито ще ги използваме в нашите продукти.“

David Temkin, Директор по управление на продукти в Google

Проблема при „бисквитките“ е, че те споделят информация с трети страни, а в днешния свят където поверителността на личните ни данни става все по-важна сред обществото, Google не могат да продължат да използат „бисквитки“.

Какви са разликите между UA и GA4?

Проблема при всеки нов софтуер е адаптирането към неговия интерфейс и функции. Разликата между GA4 и UA е наистина голяма.

Следователно, първия въпрос, който бихме си задали е „Кое е различното?“.

Отново, има няколко основни разлики между GA4 и UA, които забелязваме:

  • модел на измерване 
  • възможност за създаване на персонализирани отчети
  • липса на опция за проследяване на фунии
  • още много други

Измерване на данните

Както по-горе описахме, една от разликите между UA и GA4 е именно начина на измерване на данни.

GA4 използва „събития“, за да следи какво прави потребител на една страница.

„Събитията“ са по-модерния начин за следене, като всяко действие на потребитела се счита за събитие.

Това е нещо позитивно за маркетолозите, защото те имат възможността да създават персонализирани отчети с персонализирани демографски групи, сегменти, филтрирани данни, определни метрики и т.н.

Персонализирани отчети от Google Analytics

Една от ползите (по скромно мнение от нашия екип) е възможността да се направят персонализирани отчети.

Това дава по-голяма гъвкавост при работата с клиенти и разширява възможностите на Google Analytics.

Съветваме да видите следващата ни статия, в която показваме, как се създават персонализирани отчети.

Проследяване на многоканални фунии в GA4

Може би най-големият минус на GA4 е липсата на функцията за проследяване на фунии в GA4.

В Universal Analytics това винаги е била една от най-често ползваните функции сред маркетинг отделите.

За момента няма индикация, че Google ще интегрират функцията, за това тук стъпват алтернативите на GA4.

Всички разлики може да видиш в статията на Netpeak Journal.

Какво означава това за моя бизнес?

Остава малко, докато Universal Analytics спре да функционира, за това те съветваме да превключиш на Google Analytics 4 възможно най-скоро и да работиш паралелно с двете, за да свикнеш с новостите при GA4, докато трупаш данни и в него.

Най-лошото, което може да позволиш да се случи е да не прехвърлиш от UA до GA4 и да започнеш директно с празен GA4 без исторически данни от рекламните ти кампании.

 

Всичко обобщено

Наблюдава се една тендеция при Google, която прави инструментите все по-трудни за използване. Това налага нуждата от наемане на агенция или freelancer, който да се заеме със задачата.

С идването на GA4 се задълбочава използването на Tag Manager и настройването на Enchansed Ecommerce става много трудно без маркетинг екип и програмисти.

Разликите са много, а промените в политиките за поверителност, желанието на обществото за free cookie world налага смяната напълно към GA4.

Ние от Evol.bg започнахме да прехвърляме всички Analytics акаунти на клиенти към GA4, за да предотвратим загубата на исторически данни, съветваме те да направиш същото, без значение дали си агенция, freelancer или бизнес.

Имаш нужда от помощ с GA4?

Позволи ни да изслушаме проблема ти и да намерим решение на него заедно. Запиши си безплатна консултация още сега.

Над 100 компании ни се довериха, направи го и ти:
Използваме "бисквитки", за да подобрим изживяването ти в сайта.
Explore
Drag