В предишната версия на Google Analytics, а именно Universal Analytics, за да направиш персонализиран отчет, трябваше да отидеш на Customization > Custom Reports и там да го персонализираш.
Нещата, обаче се промениха. Google обявиха, че спират да поддържат UA, а започват да се фокусират върху GA4. Повече може да научиш в една от другите ни статии тук.
Въпреки това, на всеки маркетолог са му нужни отчети. За щастие, в GA4 имаме опцията за персонализирани такива, като дори имаме много нови неща. Допълнително, можем да правим колкото си искаме задълбочени отчети. В тази статия, ще опишем всичко от новия UI на GA4 Explorations (да, смениха му и името )
Как да достъпим персонализираните отчети?
След, като влезем в GA4 property на нашия Analytics акаунт, то ще видим основни данни от нашите data streams. Това за много хора е достатъчно, но ако искаме да открием отговори на въпроси, то трябва да навлезем в персонализираните отчети.
За целта, трябва да отидем в нашето GA4 property и в колоната от ляво да изберем „Explore“.
Страницата, която ще ни зареди съдържа няколко неща: предефинирани методи, с които да направим нашите отчети и история на направените от нас отчети. Предполагаемо, няма да имаш история, освен ако до сега не си се опитвал и сам да правиш нещо.
На мен лично най-лесния метод ми е „Free form“. В тази статия ще покажа с него как да работиш, но може да експериментираш и с другите. Намери този, който на теб ти е най-лесно да започнеш с него.
Всичко, което трябва да знаем за UI-a
След, като избереш твоя метод ще ти се покаже страница, на която виждаме 3 основни колони: Variables, Tab Settings и изходните данни, които получаваме, като конфигурираме предишните 2 колони.
Ще разгледаме всяка от тях по отделно, за да добиеш обща представа, кое какво е и за какво служи.
1. Колона с променливи (Variables)
В тази колона имаме осовните „променливи“ (variables), с които можем да работим. Тук настройваме, както периода на данните, така и различните типове сегменти, величини и показатели/метрики, които ще използваме по-натам.
Ще разгледаме всяка от тях по отделно, за да добиеш обща представа, кое какво е и за какво служи.
Важно: Ако искаме да използваме сегменти, показатели и величини, които ги няма, трябва да ги добавим от плюсчетата след съответния компонент. Малко по-долу описваме как да направим това за всяко от тях.
Сегменти
Какво са сегменти? Сегментите са лесен начин да разделяте финалната информация, така че да не гледаш просто обобщени числа (например: всички направени поръчки, всички гледания на дадена страница и прочее).
Примерни сегменти (и тези, които са дадени от GA4 по default) са типа трафик. Чрез типа трафик, можем да изберем да ни се показват данни САМО от платените ни реклами в Google. Можем да отсеем пък платения трафик и да видим само директния и прочее.
Силата на сегментите е огромна, чрез нея можем да влезем наистина на дълбоко с нашите анализи и да намерим лесни решения на сложните проблеми, които се появяват през рекламния процес.
GA4 ни дава типа трафик, като стандартен сегмент, но ние можем да добавим още, като използваме плюсчето до текста „Segments“. От там можем да настройм, както типичните сегменти, така можем да използваме подобреният изкуствен интелект на Google (ако има достатъно данни) и да ни покаже потребители, които е възможно да закупят продукт до 7 дена, например. На кратко: безкрайни възможности. Почти.
Величини
Dimensions (или на български – „величини“) са данните, които искаш да следиш за съответния сегмент.
Например: имаме сегмент с платен трафик, който е направил дадено събитие. Ако искаме да следим величина „години“ и „интереси“ на този сегмент, то ще ги добавим във величините и ще ги използваме по-натам.
Величините, които използваме са доста различни. Можем да следим, както информация от Google Ads (примерно: кампания, име на рекламен акаунт, източник на трафик), така можем и различни неща от демографията (интереси, години), от геолокацията (град, регион, държава, кординати), от устройството (език на устройството, типа устройство, марка на устройството) и прочее.
Показатели/метрики
Показателите/метриките са набор от числа в Analytics, които можем да покажем в изходните данни на отчета.
Например: искаме да видим според сегмента платен трафик в коя държава със величината държава има най-много продажби направени, което е метриката в случая.
Метриките са финалните данни, които искаме да видим в крайния отчет, като ги филтрираме с предишните 2 променлива: величини и сегменти. Метрики могат да бъдат, както ecommerce събития, така и обикновенни събития. Можем да видим данни и за оборота на онлайн магазина, който управляваме. Също, така можем да видим и различни неща за потребителя, като например само бройката на успешно купилите само 1 път от нас. Отново, възможностите са безкрайни. Почти.
2. Настройки на раздел (Tab Settings)
След, като изберем променливите, които ще използваме, идва времето да ги използваме, в крайна сметка. 😀
В колоната „Настройки на раздел“ (Tab Settings) можем да направим няколко основни неща: можем да променим техниката на отчета, да променим визуализацията, да изберем сегменти и да ги сравняваме, да сложим величините ни, като колона или ред и да използваме показателите, като стойност, която искаме в крайния отчет.
Техники на отчета
Техниките, които използваме са няколко: свободна форма, изследване на фуниите, изследване на пътищата, припокриване на сегменти, изследване на кохорти, за целия период на потребителя.
Всяка една от тях можем да използваме за различна цел, за това е важно да внимаваме кое ще изберем, за да научиш подробно за всяка една от тях, може да видиш статията на Netpeak Journal тук.
Визуализация на отчета
Визуализацията на отчета говори сама за себе си. От там можем да изберем какъв изгледа да имаме в крайния ни отчет.
В колоната „Настройки на раздел“ (Tab Settings) можем да направим няколко основни неща: можем да променим техниката на отчета, да променим визуализацията, да изберем сегменти и да ги сравняваме, да сложим величините ни, като колона или ред и да използваме показателите, като стойност, която искаме в крайния отчет.
В примера долу е зададено да показва, коя от държавите при всякакъв трафик има най-голям брой посещения.
Важно: Според това каква визуализация изберем можем да имаме променен интерфейс на "Настройки на раздела"
Задаване на сегменти
Важно: Според това каква техника и визуализация на отчета сме избрали може да има разлики в интерфейса, както и опциите. Описанието долу се отнася за "Free form".
Според това какви сегменти сме си импортирали в миналата колона, можем да изберем по какво да се филтрира крайната информация в отчета. Ако напирмер сме сложили сегмент „платен трафик“, то това ще е нещото, по което ще се показва и в дясно информацията ни.
Имаме опцията да сравняваме сегменти и информацията от тях, като сложим 2 или повече сегмента в един отчет. Виж примера долу:
Задаване на величини
Важно: Според това каква техника и визуализация на отчета сме избрали може да има разлики в интерфейса, както и опциите. Описанието долу се отнася за "Free form".
Отново, както при сегментите, можем да използваме избраните от миналата колона, които сме си добавили и да ги използваме, както искаме.
Според различните визуализации можем да слагаме величините по различен начин. Например: при табличната визуализация можем да изберем (ако искаме повече от 1 величина) кое да е колона и кое да е ред в крайния отчет.
Обобщено за персонализираните отчети в GA4
Има доста голяма разлика от UA отчетите и тези в GA4. Въпреки това, трябва да се адаптираме бързо, за да предлагаме на свойте клиенти най-доброто и най-новото.
В тази статия направихме разрядка на основните неща в GA4 Explorer, които са нужни на един маркетолог/управител, за да работи с отчетите. Добрата новина е, че когато веднъж го схванеш, няма какво да те плаши. Има много възможности да се задълбочиш, което пък дава повече отговори на сложни въпроси, които може да изникнат от клиент, или които ти си задаваш.
Имаш нужда от помощ с GA4 Explorer?
Позволи ни да изслушаме проблема ти и да намерим решение на него заедно. Запиши си безплатна консултация още сега.